Skip to content

Digitale inclusie

Kan iedereen wel meedoen in onze steeds verder digitaliserende samenleving? Het antwoord is nee. Een op de 5 Nederlanders heeft geen of beperkte digitale vaardigheden. Best lullig he, als je een grote nieuwe reclamecampagne hebt gelanceerd waarbij je structureel naar je website of app verwijst en 20% van de Nederlanders heeft geen flauw idee wat-ie daarmee moet. Digitale inclusie gaat erover dat we allemaal een verantwoordelijkheid hebben om ons best te doen om te zorgen dat écht iedereen mee kan doen op digitaal gebied.

Ik schreef hierover ook een artikel op Marketingfacts.

Als marketeer, website-eigenaar, webdeveloper of app-ontwikkelaar kun je best veel doen om te zorgen dat ook mensen met weinig digitale vaardigheden mee kunnen doen. Als marketeer door te zorgen dat je behalve op een website ook informatie op andere plekken aanbiedt. En als je informatie dan toch op een website zet, het zo eenvoudig mogelijk te houden, zowel qua tekst als qua gebruiksgemak. Een goede gebruiksvriendelijkheid afdwingen is dan ook noodzaak en geen luxe. Daarin moet een marketeer echt samenwerken met een UX-designer en front-end developer.

Als eigenaar van een bedrijf, en wederom ook als marketeer weer, doe je er goed aan om te beseffen dat ook van jouw beoogde doelgroep een groot deel geen idee heeft wat wat is in de digitale wereld. Ook als jouw doelgroep voornamelijk theoretisch opgeleid is (hbo/wo). En het gaat niet alleen om digitale wijsheid. Digitale inclusie gaat ook over:

  • je website en apps toegankelijk en bruikbaar maken voor mensen met o.a. ADHD of autismespectrumstoornis
  • je website en apps bruikbaar maken voor mensen met kleurenblindheid (wist je dat 8% van de mannen een vorm van kleurenblindheid heeft?)
  • je website en apps bruikbaar maken voor mensen een andere vorm van blindheid ervaren
  • je website en apps bruikbaar maken voor mensen met een fysieke beperking (spraaktoegang of toetsenbordnavigatie)
  • je website en apps bruikbaar maken voor mensen die laagtaalvaardig zijn of moeite hebben met lezen
  • etc

En als je dan over digitale inclusie nadenkt, dan heb je het ook vanzelf vaker over inclusie op andere gebieden. Want hoe ziet de rest van je communicatie er eigenlijk uit? Stof om over na te denken.

Het is mogelijk om voorafgaand aan vernieuwingen of verbeteringen of lanceringen van campagnes of nieuwe websites, al na te denken over dit thema en er actie op te ondernemen. Ik help je daar graag bij. Ter inspiratie kun je alvast eens lezen op de website van Movisie.

Dit gezegd hebbende: ik besef dat ook mijn website echt geen toonbeeld vormt van digitale inclusie. Veel te veel tekst. Te weinig plaatjes. Er bestaat geen perfectie op dit vlak. Ik werk er hard aan om stapje voor stapje steeds iets te verbeteren aan mijn website. Zodat steeds meer mensen mijn verhaal kunnen lezen zonder hoofdpijn te krijgen 😉