Skip to content

Interim marketing en projecten

*MOMENTEEL BESCHIKBAAR PER DIRECT*

Sinds juli 2022 ben ik voor 32 uur beschikbaar als interimmer. Sinds die tijd heb ik voor de Openbare Bibliotheek Amsterdam en Uitgeverij Thema gewerkt en heb ik een vaste opdracht bij ManagedWPhosting.nl. Ook werk ik als projectcoördinator bij Emerce. Ik werk naast mijn interimopdrachten voor mijn eigen bedrijf Advies van Annelies. Ik adviseer daarmee zzp’ers en kleine ondernemers over volgende stappen in hun bedrijf. Als een soort partner of compagnon-op-afroep. Als interimmer ben ik beschikbaar voor diverse soorten opdrachten of tijdelijke functies. Ik focus hierbij op alles wat op het snijvlak van marketing, ICT en business ligt. Hieronder een greep uit de functietitels waar ik naar zoek:

  • Brand Manager
  • Head of Marketing
  • Marketing Lead
  • Strategisch Marketeer
  • Projectleider Communicatie
  • Projectmanager
  • Projectleider Website (migraties of creatie nieuwe website)

Voor wie werk ik graag?

Ik werk het liefst voor b2c-organisaties die iets goed willen doen voor de wereld. Niet alleen stichtingen of ngo’s, maar ook commerciële organisaties met het hart op de goede plek (kortom, omzet en winst alleen zien als noodzaak voor voortbestaan en verder alleen focussen op impact in de maatschappij).

De branches waarin me thuis voel, waar ik een passie heb voor de inhoud en een visie op de toekomst:

  • media en publishing (uitgeverijen, bibliotheken, mediabedrijven zoals een omroep, marketingbureaus)
  • educatie (zoals een hogeschool of platform dat zich bezig houdt met persoonlijke ontwikkeling)
  • cultuur (musea, bioscopen)
  • do-good-ecommerce (zo noem ik het maar, maar denk aan merken zoals Naïf, The Good Roll, Happy Soaps etc).

Wat ik graag doe als interimmer

Ik word het meest gelukkig in opdrachten die wat langer mogen duren, tussen de 6 maanden en een jaar. Hierdoor krijg ik tijd om een organisatie goed te leren kennen en kunnen we ook tussentijds de opdracht nog aanpassen, als door voortschrijdend inzicht blijkt dat dat nodig is. Voor mij is het fijn om in een relatief klein team te werken, waar ik een duidelijke leidende rol heb of een echt eigen ‘gebied’ waaraan ik werk. Het maakt niet erg uit of de organisatie verder heel groot is of juist ook wat kleiner. Ik gedij goed in complexe organisaties en vind het een prettige kunst om mijn weg te leren vinden. En dat is me al vaak ook goed en snel gelukt!

Projectleider

Er moet iets opgestart worden, mensen bij betrokken worden, documentatie opgesteld worden, handleidingen, richtlijnen, voorstellen gemaakt en getekend, projectmedewerkers moeten gebriefd en er moet uiteindelijk zichtbaar zijn dat er iets gebeurt. Heb je zoiets, dan mag je me bellen! Ik word heel gelukkig van het opstarten van toffe projecten, juist als er nog vanalles geregeld en vastgelegd moet worden. Ik zorg dat er afspraken gemaakt worden, dat voor iedereen alles helder is, ik organiseer toffe kennissessies en brainstorms als facilitator (want daar heb ik een opleiding voor gedaan) en zorg dat ook als ik weg ben iedereen nog steeds verder kan.

Veranderprojecten

Inhoudelijk word ik enthousiast als ik met een project bezig mag wat gaat over de toekomst, of over verbeteringen doorvoeren. Dat is heel breed natuurlijk. Bij marketingprojecten voel ik me thuis, omdat ik daar inhoudelijk goed toe kan verhouden. Uitdagender vind ik het als ik een verandertraject mag uitstippelen. Eerst analyseren wat er anders moet en waarom, en vervolgens nadenken over manieren om dit goed te laten landen in een team of organisatie. Hiervoor heb ik ook verschillende opleidingen en trainingen gevolgd. Uitdagend, omdat verandering altijd weerstand oproept en het een hele kunst is om als adviseur in het midden stevig te blijven staan.

Marketingcampagnes

Als marketeer vind ik plannen maken voor en uitrollen van complexe campagnes tof om te doen. Met name omdat je al snel resultaat kunt zien van ieders inspanningen en de zichtbaarheid bij het publiek ook mooi is om terug te zien. Voor mezelf vind ik het steeds opnieuw een fijn proces om na te denken over de doelgroep, de boodschap, de middelen en de benodigde creativiteit.

Inclusie

Wat ik ook doe, ik probeer in mijn werk zoveel mogelijk rekening te houden met diversiteit. Digitale inclusie om te beginnen, waarbij je als organisatie opties genoeg hebt om de digitale wereld toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Maar ook als het gaat om offline campagnes of andere communicatie, wil ik me hard maken voor een boodschap die door iedereen goed gehoord en begrepen wordt. Daar bestaat helaas geen perfectie in, maar als je met mij gaat werken, ben ik wel die ene die altijd een punt maakt over bijvoorbeeld contrast, taalgebruik of beeldgebruik en dan ook niet stopt voordat er voldoende moeite is gedaan om het op te lossen. Lees meer op mijn pagina over digitale inclusie.

Wat ik belangrijk vind als interimmer

Als interimmer vind ik het belangrijk dat er duidelijke afspraken zijn over wat mijn rol is en wat er opgeleverd moet worden. Daarom heb ik zelf Algemene Voorwaarden, maar wil ik ook altijd een Opdracht tot Overeenkomst. Als je die niet zelf hebt, kan ik deze verstrekken ter ondertekening.

Ook vind ik het heel fijn als ik als onderdeel van de organisatie word gezien, zodat ik in elk geval tijdelijk het genot van échte collega’s kan ervaren en daarnaast ook zie wat zij zien. Van binnenuit zie je toch andere dingen dan vanaf de zijlijn. Die afwisseling tussen middenin en langs de buitenkant is voor mij als interimmer goud waard.

Tot slot: ik vind het belangrijk om in een organisatie terecht te komen die iets goeds wil doen voor de wereld. Dat mag best ook een commercieel randje hebben, de wereld draait tenslotte op geld. Maar met geld kun je ook mooie dingen doen, en ik vind het fijn om te ervaren dat er ook organisaties zijn die niet koste wat kost winst willen maken, maar juist van betekenis willen zijn. Ook wil ik graag bij een organisatie werken die inclusiviteit daadwerkelijk hoog in het vaandel heeft staan. Niet alleen als tekstje onder een vacature, maar in de praktijk. In woord en daad. Daar draag ik dan graag een steentje aan bij!